Persoonlijke en professionele groei

Professionaliteit en Emoties

Het is niet professioneel om emotioneel te zijn.

Een algemene misvatting die heerst in menig werkomgeving, en zeker ook in die van de techneuten.

En inderdaad, schreeuwen van boosheid in een vergadering, of roepen dat je ‘er geen goed gevoel’ bij hebt, zonder constructief te willen meedenken, dat zijn inderdaad geen voorbeelden van professioneel gedrag.

De angst om dat soort gedrag te vertonen maakt echter dat we op het werk het liefst heel ver van onze emoties vandaan blijven.

We zijn bang uit onze slof te schieten, maar ook om zwak over te komen, of juist heel inflexibel.
Dus bijten we onze tanden op elkaar en blijven we vooral zo ‘redelijk’ mogelijk.
We zetten onze ratio in om zoveel mogelijk inhoudelijk te beargumenteren en ook zo goed mogelijk andere standpunten te begrijpen.

Maar laten wij mensen nu in essentie eigenlijk helemaal niet zulke rationele wezens zijn. Onderzoek toont meer en meer aan dat ons (dierlijke) brein allerlei signalen geeft en ontvangt, en dat de ratio daar, veel langzamer, achteraan hobbelt.
En toch hebben we de ratio heilig gemaakt. Albert Einstein heeft daar het volgende over gezegd:

‘The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.’

Dus, moet die ratio nu overboord? Helemaal niet. Maar geef naast je gedachten, ook vooral je emoties wat ruimte en aandacht.

Het kost wat training, maar als je dit regelmatig doet, wordt je hier steeds beter in.
En wanneer je je steeds meer bewust bent van je emoties, kun je ze gaan inzetten als informatie en ook best eens gaan benoemen in situaties op je werk.

Maar hoe doe je dat?

De makkelijkste stelregel hiervoor is: Wees gewoon eerlijk!
Is iets spannend voor je, zeg dan: ‘Ik vind het spannend’.
Heb je ergens moeite mee: ‘Ik heb er moeite mee’. Of: ‘ik vind het frustrerend’, of: ‘Mijn angst is dat…’.
En wordt je ergens blij van, zég dat dan. ‘Ik ben erg blij dat…’ of ‘Ik merk dat ik enthousiast wordt over..’
Dit zijn allemaal simpele manieren om bepaalde zaken bespreekbaar te maken, en wezenlijk contact te maken met anderen.

Je hoeft overigens niet altijd letterlijk je eigen gevoel te benoemen om toch iets aan te kaarten. Het stellen van vragen kan ook heel effectief zijn.
Maak je je zorgen of je klant nog wel tevreden is, vraag dan gewoon letterlijk: ‘Ben jij nog wel tevreden?’
Zegt iemand iets dat je ervaart als sarcastisch of onaardig, voel dan even hoe onprettig dit voor je is. Dit hoef je niet persé aan de ander te vertellen.
Wél kun je aan de ander vragen (mogelijk op een later moment, 1-op-1): ‘Waarom zei je dat eigenlijk?’

Je zult versteld staan van de antwoorden, goede gesprekken en verdiepte contacten die dit oplevert.

Het zal je helpen je ambities te verwezenlijken en meer succes te hebben op je werk.

Om nog maar niet te spreken van de rust die het je geeft.
Zelfs als je er niet helemaal uitkomt met de ander. Je hebt in ieder geval jezelf en jouw emoties de ruimte gegeven.

En het is goed voor je stressniveau en bloeddruk ook nog. (-;

 

Reageer

 
(optioneel veld)
(optioneel veld)

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

Meld je aan voor mijn e-zine en ontvang het gratis e-book:

'5 Carrièretips voor 
Ambitieuze Bèta's'!

 
E-mail: *
Voornaam:
  * Verplicht
 

je gegevens worden vertrouwelijk behandeld
 

 gingen je voor

 
colofon

Site-ontwerp en -techniek: Marleen Zachte

Foto's: Levien Willemse , Petra van Vliet en Wil Groenhuijsen

Cms: PivotX