Omgaan met Kritiek: 1 Don’t en 3 Do’s

Ik krijg van klanten en deelnemers van workshops regelmatig vragen over het omgaan met negatieve feedback en kritiek.

Dat is natuurlijk ook een van de lastigste dingen die er zijn.
Vooral als het om je eigen functioneren of een door jou zelf bedacht plan of product gaat, kan kritiek hard aankomen.

Hoe ga je hier nu op een constructieve manier mee om? Een paar tips:


DON’T: METEEN REAGEREN

Je verdedigen, uitleggen waarom je iets juist zó hebt gedaan, meer over de achtergrond vertellen, vertellen welke varianten er waren maar zijn afgevallen, zijn hier allemaal vormen van.

Meteen reageren en dingen willen uitleggen is een super-logische en bijna natuurlijke reactie, en het is helemaal niet gek als je die neiging hebt.

Maar geef er niet aan toe.

Het helpt je namelijk niet echt verder en je slaat vaak een paar belangrijke stappen over, namelijk, de 3 do’s:

DO nummer 1: INCASSEREN

Dat betekent: je ongemak voelen, je boosheid, je verbazing, wat er maar langskomt.
Neem hier even de tijd voor, al zijn het maar de beroemde 10 tellen.

Je kunt dit eventueel delen met de ander, door bijvoorbeeld te zeggen, ‘dit verbaast me’, of: ‘ik incasseer dit even’, afhankelijk van hoe heftig het voor je is.

We denken vaak dat het niet professioneel is zoiets te zeggen. Maar als iets je echt raakt, zal dat waarschijnlijk toch wel zichtbaar en/of voelbaar zijn voor de ander.
Dan kun je het ook maar beter zelf benoemen.

DO nummer 2: CHECKEN

Begrijp je de ander wel goed?

Check dit door een paar vragen te stellen, dit kan over de kritiek zelf zijn, of de achtergrond ervan.

Als iemand bijvoorbeeld zegt: ‘Ik vind de volgorde van je verhaal/rapport/presentatie niet goed’.

Check dan, om welk deel gaat het? Is het inderdaad alleen de volgorde, of zit er misschien te veel of te weinig informatie in? Welke volgorde of informatie had de ander verwacht?

Als er anderen bij zijn, kun je ook checken: zijn er nog anderen die het hier mee eens zijn? Hoe zien zij het?

Hier zit vaak heel veel waardevolle informatie, waar je niet achterkomt, als je niet doorvraagt!

DO nummer 3: BEDANKEN

Heb je eerst geïncasseerd, en daarna gecheckt of je de ander goed begrijpt?
Dan mag je nu inhoudelijk reageren.

En nee, dit is niet alsnog die uitleg of die verdediging of dat omstandigheden-verhaal!
(‘Ja ik had het eerst zo gedaan, maar toen zei mijn collega, dat moet eruit.. dus toen heb ik dat er uit gehaald..’)

Want hoe relevant is dat nou eigenlijk nog?

Wat wel interessant is: Wat zijn nieuwe inzichten en wat ga je doen met de feedback?

Bedank de ander voor de input, de andere invalshoek, of dat ze je verder hebben geholpen.
En vertel wat je er mee gaat doen. Als je dat al weet, natuurlijk.

Het kan ook zijn dat je het even moet laten bezinken, dan meld je dat gewoon.

Dat waren ze alweer, die ene Don’t en de 3 Do’s.

Misschien denk je nu: ‘Wacht eens even, een en ander is toch wel afhankelijk van hoe terecht die kritiek überhaupt is. Bij onterechte kritiek is dit allemaal echt zonde van de tijd.’

Weet dan: elke mening is natuurlijk sowieso subjectief. ‘Terechtheid’ van kritiek is best een ingewikkeld iets.

Ik zou je willen vragen, om ook in zo’n op het eerste gezicht ‘onterecht’ geval, de stappen: Incasseren, Checken en Bedanken wel te doorlopen.
Zie het anders maar als een Zen-beoefening.

Het levert je waarschijnlijk altijd wel érgens iets op.
Informatie, of begrip, of gemoedsrust. Eén of meerdere van die kleine dingetjes. 😉

Veel plezier met experimenteren hiermee! Laat me weten wat je ervaringen zijn met een reactie hieronder.

2017-12-28T10:56:08+00:00

2 Comments

  1. Marijke 22 november 2019 at 13:42 - Reply

    Prima advies. Een leerpunt voor mij! Dank je wel ☺️

    • Saskia Slotboom 30 november 2019 at 08:58 - Reply

      Graag gedaan, fijn dat je er wat aan hebt.

Leave A Comment